برای مشاوره با ما در ارتباط باشید

02166968003

یک کوچ حرفه‌ ای به چه مهارت‌ هایی نیاز دارد؟

فرقی نمی‌کند شما یک کوچ حرفه‌ ای هستید یا مدیری که قصد دارد برای کمک به رشد و توسعه کارکنانش از یک رویکرد کوچینگی استفاده کند، شاید هم بخواهید کوچینگ را در محیط‌ های غیر رسمی به کار بگیرید، در هر صورت برای تبدیل شدن به یک کوچ حرفه‌ ای به مجموعه‌ ای از مهارت‌ های کلیدی و پایه کوچینگ نیاز دارید.

 

کوچ می‌خواهد کسانی را که به او مراجعه کرده‌ اند، یاری دهد تا چیزهای تازه‌ ای بیاموزند، این مهم‌ ترین ویژگی یک کوچ محسوب می‌ شود. یک کوچ خوب خود را متخصص و کارشناسی نمی‌ پندارد که قادر است تمامی مشکلات را حل کرده و برای هر پرسشی یک پاسخ ارائه دهد. در واقع وظیفه خود را حمایت و پشتیبانی کردن دیگران در مسیر یادگیری می‌ داند.

 

مهارت کوچینگ

 

6 مهارت کوچینگ

  •  همدلی به جای همدردی

منظور از همدلی این است که بتوانیم خودمان را جای دیگران بگذاریم و درک کنیم آن‌ها در یک شرایط مشخص چه احساسی دارند و چطور فکر می‌کنند. دنیا را از دریچه چشم آن‌ها ببینیم و احساساتشان را درک کنیم. مهارت های کوچینگ چیست؟

 

دنیل گلمن که در شکل‌گیری مفهوم هوش هیجانی نقش بسزایی داشت، همدلی را یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی می‌داند که هر فردی باید آن را در خود تقویت کند. به اعتقاد او، همدلی یک مهارت ارتباطی مهم و حساس است که خیلی راحت آن را فراموش می‌کنیم و به جای آن که تمرکزمان بر روی احساسات طرف مقابل باشد، به این فکر می‌کنیم که در حال حاضر چه باید کرد.

 

بهتون پیشنهاد می کنیم مقاله اهمال کاری، دشمن شماره یک موفقیت + روش‌های رهایی از تنبلی و عدم اقدام را مطالعه کنید.

 

 

همدلی به ما کمک می‌کند تا نیازهای طرف مقابل را درک کنیم و به او نشان دهیم نقطه نظرات و احساسات او را به خوبی می‌ فهمیم. در یک رابطه کوچینگی که مبتنی بر اعتماد و توافق است، همدلی اهمیت ویژه‌ ای دارد. توجه داشته باشید که همدلی متفاوت از همدردی است. در همدلی شما با احساسات و پشیمانی‌های طرف مقابل درهم می‌آمیزید. خودتان را جای او می‌گذارید تا ببینید در چنین وضعیتی او چه حسی را تجربه می‌کند. نیازی نیست احساستان دقیقاً مشابه به احساسات طرف مقابل باشد، فقط کافی است احساسات و دیدگاه او را درک کنید.

 

همدردی در نقطه مقابل همدلی است و شما به خاطر شرایط سختی که طرف مقابلتان آن را تجربه می‌کند، غمگین و متأسف هستید و برای او دل می‌سوزانید.

 

اگر به‌ دنبال 12 توصیه برای رسیدن به انضباط شخصی و موفقیت در زندگی هستید یشنهاد می کنیم که این مقاله را مطالعه کنید.

  • 2. متمرکز ماندن

به عنوان یک کوچ باید مطمئن شوید که جلسه کوچینگی در مسیر درستی قرار دارد و بحث‌ها و گفتگوهای عادی و روزمره باعث نمی‌شوند مکالمات از مسیر خود منحرف شوند. به علاوه نباید اجازه دهید که مراجع بیش از اندازه به جزئیات بپردازد.

  • 3. پرسشگری قدرتمند

شاید بپرسید چطور؟ اما کوچینگ معادل پرسشگری است. پروسه کوچینگ با سؤالات قدرتمند کوچینگی مسئله را از دل جواب‌های مراجع بیرون می‌کشد و یک کوچ موفق سؤالات بهتری می‌پرسد. با این سؤالات مراجع را وادار به بازبینی خود بطوری متفاوت و تغییر نگرش می‌کند. کوچ باور دارد که مراجع خود راه‌حل تمام مسائل را درونش دارد و با انواع سؤالات کوچینگی باز و مؤثر به مراجع امکان واکاوی و تحلیل مسائل خودتان را می‌دهد تا به نوعی خود به راه حل مشکلات برسید.

پیشنهاد می کنیم در این رابطه مقاله پرسشگری چیست را حتما مطالعه کنید.

  • 4. ذهنی باز و بدون قضاوت و تعصب داشته باشید

این یک مهارت مهم و حساس است که پایه و اساس کوچینگ را شکل می‌دهد. به عنوان یک کوچ باید به این مهارت پایبند باشید، کار ساده‌ای است: نباید یک انسان دیگر را قضاوت کرد. یک کوچ خوب و حرفه‌ای کنجکاوی به خرج می دهد و یک ذهن باز و بی تعصب دارد. با این روش می‌تواند سخنان مراجع را برای او بازگو کند، به او بازخورد دهد، پرسش های قدرتمند مطرح کند و به بهترین شکل به او کمک کند.

 

منظور از داشتن یک ذهن باز و بی‌تعصب این است که بپذیرید دیگران نقطه نظراتی متفاوت از شما دارند و شاید از دید خودشان حق با آنها باشد. بازخوردهای سازنده کوچ می‌تواند توجه مراجع را به موضوعاتی جلب کند که ممکن است خودشان از آن غافل بوده باشند، به عنوان مثال مراجع نسبت به سؤالی که از او پرسیده می‌شود، چه رفتار و واکنشی نشان می‌دهد و حالت چهره‌ اش چه تغییری می‌کند.

 

اگر اطلاعاتی از کوچینگ ندارید مقاله ” کوچینگ چیست ” مطالعه کنید.

 

گاهی‌ اوقات افراد به برخی از نکات توجه نمی‌کنند و دیگران هم آنقدر شجاع نیستند که این نکات را به آن‌ها گوشزد کنند. کوچ جایگاه ویژه‌ای دارد، مراجع به او اعتماد کرده، بنابراین کوچ می‌تواند این نکات را به مراجع گوشزد کند، مراجع این نکات را به خوبی درک می‌کند و با کمک همین نکات مشکلاتش را حل می‌کند.

 

ویژگی‌ های بازخورد کوچینگی:

  • انگیزه‌ بخش
  • همدلانه
  • صادقانه
  • واقع‌ بینانه و مشخص
  • متعادل و متوازن
  • قابل اجرا

یکی از اصلی‌ ترین مهارت های آموزش کوچینگ ، گوش‌ شنواست. گوش کردن فعال فرآیندی ادراکی و شنیداری است، با تمرکز حداکثری روی آنچه که مراجع درباره آن صحبت می‌کند و هرآنچه که بطور مستقیم بیان نمی‌کند. برایتان پیش آمده که وقتی فردی درحال صحبت کردن هست ما جوابی آماده می‌کنیم تا بعد از توقف او بیان کنیم، این فرآیند را گوش‌دادن سطح 1 می‌نامیم که متاسفانه اکثر مردم در همین سطح هستند. اگر می‌خواهید در مکالمه‌های ارزشمند و تأثیرگذار با مخاطبتان داشته باشید، روی مهارت گوش‌شنوا کار کنید.

  • 6. کوچ راهکار نمی‌ دهد!

در کوچینگ به افراد راه حل آماده یا توصیه های عمومی داده نمی‌شود. یک فرآیند کوچینگی فرد را در شرایط اقدام و عمل قرار می‌دهد تا مراجع با مهارت‌هایی که می‌آموزد پتانسیل‌های خود را شناسایی و با بکارگیری آنها از پس مشکلات برآید.

 

اگر قصد دارید در رابطه با کوچینگ سازمانی اطلاعات کسب کنید، پیشنهاد می کنیم مقاله مربوط به کوچینگ سازمانی چیست را حتما مطالعه کنید.

 

مراقب کلماتی که بیان می‌ کنید باشید! همان‌ طور که اشاره شد، گمانه زنی می‌تواند تبعات خطرناکی در بر داشته باشد، اما یکی دیگر از مباحث کلیدی ارتباط برقرار کردن در کوچینگ نحوه بیان شما است. نحوه بیان شما است که مشخص می‌کند پاسخ شنونده خصمانه یا دوستانه است. مفهوم یا قصد و نیتی که در پس کلمات شما وجود دارد، به همان اندازه اهمیت دارد.

 

این مثال‌ ها را در نظر بگیرید؛

  چیزی که بیان می‌ شود  مفهومی که دارد
 اگر بخواهم زودتر بروم، ناراحت می‌ شوی؟ می‌ خواهم زودتر بروم برایم هم مهم نیست که ناراحت  می‌ شوی یا نه
 از نظر شما ایرادی ندارد که کمی زودتر بروم؟ واقعاً دوست دارم زودتر بروم، اما اگر ناراحت می‌شوی، نمی‌ روم.
 می‌ شود من رانندگی کنم؟ دوست دارم من رانندگی کنم.
 می‌خواهی خودت رانندگی کنی یا من می‌توانم رانندگی کنم؟ پیشنهادت را برای این که چه کسی رانندگی کند، با آغوش باز می‌ پذیرم.
 تو رانندگی می‌ کنی؟ واقعاً دوست ندارم رانندگی کنم.

 

نه تنها قصد و نیت شما از بیان یک حرف اهمیت دارد، بلکه معنا و مفهومی که شنونده از حرف‌هایتان برداشت می‌کند نیز مهم است. به عنوان مثال اگر بگویید، “می‌خواهم امروز کمی زودتر بروم، این از نظر تو ایرادی ندارد؟ ممکن است واقعاً این را هم در نظر داشته باشید که شاید زودتر رفتن شما برای همکارتان ناراحت‌کننده باشد.” اما شاید همکارتان صحبت شما را چنین تعبیر کرده باشد، “می‌خواهم زودتر بروم، برایم هم مهم نیست که تو ناراحت می‌شوی یا نه، تو باید تا هر وقت که لازم باشد در شرکت بمانی.”

 

پس بهتر است که بگویی، من خیلی دوست دارم کمی زودتر بروم اما اگر تو هم می‌خواهی زود بروی ، من می‌مانم. اما اگر با زود رفتن من مشکل نداشته باشی، این لطفت را جبران می‌کنم و تو می‌توانی هر روزی که خواستی زودتر بروی و من جای تو می‌ مانم.

 

چرا کوچینگ تا این حد حائز اهمیت است؟

کوچینگ به معنای داشتن یک رابطه حمایتگرانه و روان است. کوچ این را به مخاطب نمی‌گوید اما در لابه لای صحبت‌های او به دنبال مجالی برای پرسیدن پرسش‌های مؤثر و ارائه پیشنهادهایی است که مخاطب می‌تواند آن‌ها را پذیرفته یا رد کند. مهارت های کوچینگ چیست؟

 

یک دنیا تفاوت هست میان این دو جمله؛

  1. تجربه نشان داده اگر جلسات کوچینگی در جایی به دور از محیط کار برگزار شود، خیلی بهتر است، برای همین اگر موافق باشی می‌ توانیم جلسه را در کافی‌ شاپ برگزار کنیم.
  2. می‌خواهیم جلسه‌مان را در کافی‌ شاپ برگزار کنیم چون تجربه نشان می‌ دهد بهتر است در حین کوچینگ از محیط کار فاصله بگیریم.

 

کوچ با بیان اولین جمله این فرصت را به مخاطب می‌دهد که پیشنهاد او را رد کند.

 

در جمله دوم کوچ می‌ گوید، “من می‌دانم بهتر است چه کار کنیم و تو باید همان کاری را بکنی که من می‌ گویم.” به عبارت دیگر با بیان این جمله به مخاطب نشان می‌دهد که هیچ ارزش و احترامی برای نظر او قائل نیست و در نتیجه نمی‌تواند با او یک رابطه کوچینگی پر بازده و مفید برقرار کند.

 

مهارت های کوچینگ

 

سایر مهارت‌ ها و رفتارهای کلیدی کوچینگ

از دیگر مهارت‌ های کلیدی و مهم کوچ‌ های حرفه‌ ای می‌ توان به موارد زیر اشاره داشت؛

  • کوچ‌ ها اغلب هوش احساسی بسیار خوبی دارند؛ خیلی خوب می‌ توانند دیگران را درک کرده و با آن‌ ها ارتباط برقرار کنند. آن‌ ها از بودن در کنار مردم لذت می‌ برند. اگر می‌ خواهید یک کوچ خوب و حرفه‌ ای باشید، باید به دیگران کمک کنید تا رشد کرده و توانایی‌ هایشان را توسعه دهند.
  • کوچ باید بتواند با مخاطب ابراز همدلی کرده و با او یک رابطه مؤثر و خوب برقرار کند.
  • یک کوچ خوب، مهارت‌ های ارتباطی بسیار خوبی دارد. اگر می‌ خواهید درباره توسعه مهارت‌ های ارتباطی بیشتر بدانید، اینجا کلیک کنید.
  • یک کوچ خوب مهارت قابل توجهی در جمع‌ آوری اطلاعات دارد و می‌تواند این اطلاعات را برای مخاطب خود شفاف‌ سازی کنند. مهارت‌ های شنیداری کوچ بسیار قوی است و گوش‌ شنوا دارد.
  • کوچ از همان اول مستقیماً به دنبال یافتن پاسخ و راهکار نمی‌رود، خوب تأمل می‌ کند تا جوانب امر را شفاف‌ سازی کرده و به درک بهتری از شرایط موجود برسد.
  • کوچ‌ ها زمان زیادی صرف می کنند تا به مهارت‌های قابل توجهی در زمینه پرسشگری مؤثر دست یابند. کوچ هیچ‌ گاه راهکارها و نظرات شخصی خود را بیان نمی‌ کند، فقط پرسش‌ هایی را مطرح می‌ کند که مخاطب با پاسخ دادن به آن‌ ها می‌تواند برای مشکل خود راه‌ حلی پیدا کند.
  • کوچ و رهبران کوچینگی فضا و زمان کافی در اختیار فرد قرار می‌ دهند تا گزینه‌ های متفاوت را امتحان کنند. برای همین نباید در برابر خطاهایی که فرد صورت می‌ دهد، هیجان‌ زده یا خشمگین شوند، در مقابل می‌ کوشند تا به فرد خاطی کمک کنند تا در کمال آرامش راهکاری برای بهبود بخشیدن شرایط موجود پیدا کنند. آن‌ ها در ارائه دادن بازخورد مهارت بسزایی دارند و با نزاکت و درایت بسیار عمل می‌ کنند.
  • کوچ از مدل‌ های متنوع فکر کردن و یادگیری استفاده می‌ کنند و به تکنیک‌ ها و ابزارهای متنوعی اشراف دارند که از آن میان می‌ توان به تست‌ های روانشناسی اشاره داشت.

آموزش مهارت کوچینگ

یک کوچ یا رهبر کوچینگی همیشه از موفقیت و پیشرفت مخاطب خود خشنود می‌ شود و لذت می‌ برد. این جمله به نظر مشهود و قابل درک می‌ رسد اما در عمل ممکن است کمی دشوارتر باشد، مخصوصاً وقتی شما یک رهبر کوچینگ هستید نه یک کوچ بیرون سازمان، ممکن است این شک و تردید در دل او به وجود آید؛ نکند او از من بهتر شود؟ شاید بهتر باشد، مانع از پیشرفت او شوم و او را سرجایش بنشانم.

 

این را به خاطر داشته باشید که یک رهبر حرفه‌ای از توانمندی‌ های تیمش برای برقراری تعادل و توازن میان توانمندی‌های خود بهره می‌گیرد. یک رهبر کوچینگی واقعاً خوب می‌تواند به وسیله کوچینگ موفقیت به رشد و پیشرفت یک تیم ماهر و متخصص کمک می‌ کند و این نماد قدرت واقعی است. هر چه باشد یک تیم باید بهتر از فردیت‌ها عمل کند. رهبر تیم هم در این شکوه و افتخار سهم بسزایی دارد و به خود باوری می‌ رسد؛ “ببین، چه تیم خوب و فوق‌ العاده‌ ای ساخته‌ ام، با کمک هم توانستیم به این موفقیت‌ ها دست یابیم.”

 

نتیجه‌ گیری

مهارت کوچینگ چیست؟ هر یک از مهارت‌ کوچینگ بخشی از شخصیت و عادات شما را شکل می‌دهند که در نگرش و نوع نگاهتان به مسائل بسیار تأثیرگذار خواهد بود. اگر یک وقت وسوسه شدید که مانع از پیشرفت یک نفر شوید به این دلیل که می‌ هراسید به سطحی بالاتر از شما برسد، این جمله را به خاطر بیاورید؛

همیشه وقتی از کوهی بالا می‌ روید با کسانی که می‌ بینید، خوب برخورد کنید، شاید در مسیر برگشت باز به آن‌ها برخورد کردید.

 

سوالات متداول:

1. مهارت های کوچینگ چیست؟

همدلی به جای همدردی – متمرکز ماندن – پرسشگری قدرتمند – ذهنی باز و بدون قضاوت و تعصب داشته باشید – هنر گوش کردن فعال یا گوش‌ شنوا – کوچ راهکار نمی‌ دهد!

منبع: skillsyouneed.com

ارسال نظرات

  1. سلام استاد عزیز.من برنامه زنده شنا رو با دکتر اناری دیدم.خیلییی علاقه مند به کوچینگ هستم.باید از کجا و چگونه شروع کنم.خودم صاحب کسب و کار و دارایPh.Dهستم.
    بسبار ممنون و سپاسگزارم

    1. با درود.شما می توانید برای شروع از توسعه فردی آغاز بفرمایید.داخل سایت هم مقالاتی در این باره هست و هم CD آموزشی.

  2. چند کتاب در زمینه کوچینگ معرفی کنید ممنون

    1. با درود.صفر تا صد کوچینگ-مدیر در نقش کوچ-البته داخل سایت پکیج کوچ هم می باشد.

  3. سلام استاد وقت بخیر من علاقمندم در دوره تربیت کوچ شرکت کنم ،شما کجا رو می شناسید که هزینه اض مناسب هست و معتبر هست من دانشجو هستم می خواهم کاملا با شرایطم منطبق باشد

    1. سلام خوشحالیم که علاقمند به یادگیری هستید. شما میتونید با تیم فروش صحبت کنید برای شرکت در دوره شرایط ویژه ای رو براتون در نظر میگیرن..
      02166968003-4

  4. بسیار عالی و روان بود

    1. از این که مطلب براتون مفید بوده کمال تشکر رو داریم. اگر در حال یادگیری کوچینگ هستید میتونید خلاصه کتاب های رایگان علی مس‌چی رو دانلود و گوش کنید.

  5. من میخوام مهارت های کوچینگ رو یاد بگیرم دوره ای دارید که از پایه آموزش ببینم یا اگه کتابی هست معرفی کنید ممنون

  6. مهارت های کوچینگ خیلی موثره برای من که مدت زیادی نیست با کوچینگ اشنایی دارم و چند کتاب در این زمینه فقط خوندم تاثیرات فوق العاده ای داشته ممنون از شما مطلب روانی نوشتید

    1. درود بر شما خوشحالیم که رضایت داشتید و برایتان مفید واقع شده.

دیدگاهتان را بنویسید

سپاس از نظرتان، پس از تایید منتشر میشود.

سپاس از نظرتان، پس از تایید منتشر میشود.